top of page

בדרך לשקל הדיגיטלי: בנק ישראל מפרסם עקרונות להנפקה

לאחר שבחודש שעבר פרסמה ועדת ההיגוי של בנק ישראל מסמך המפרט תרחישים אפשריים שישפיעו על ההחלטה להנפקת שקל הדיגיטלי, השבוע מפרסם בנק ישראל תכנית פעולה, במטרה לבחון את סוגיית האימוץ של מטבע דיגיטלי המונפק על ידי בנק מרכזי (CBDC) . כבר כמה שנים שפרויקט השקל הדיגיטלי מרחף באוויר, אך לאחרונה נראה כי המטבע החדש שבנק ישראל מציע קרוב למימוש.


אחד העקרונות שמזכיר בנק ישראל בתוכנית הפעולה הוא מתן אפשרות לקבלת תשלומים מהמדינה באמצעות שקל דיגיטלי (קצבאות, החזרים, תשלומים לבתי עסק וספקים, שכר), ותשלום (קנסות, אגרות ומיסים וכדומה). סעיף זה מציין כי המעמד המיוחד שיש לממשלה במשק והלגיטימציה הציבורית שתינתן באופן זה לשקל הדיגיטלי, תסייע למכובדות שלו, על אף היותו מונפק על ידי בנק ישראל.


תהליך מורכב שהשקל הדיגיטלי יצטרך לעבור כדי להפוך לאמצעי תשלום חשוב במשק הישראלי, הוא יצירת בסיס משתמשים רחב. נדרש אימוץ על ידי מספר רב של משתמשים, כדי שהשקל הדיגיטלי יניב תועלת ממשית עבור הציבור. דרך אפשרית לקידום עקרון זה היא חווית תשלום יעילה ונוחה הכוללת ממשק בטוח, נוח, המאפשר זמינות ומיידיות של תשלום.


בנוסף, מפרטים בתוכנית הפעולה של בנק ישראל מספר מאפיינים אשר עשויים להגביר את הרצון של בתי העסק לאמץ את השקל הדיגיטלי במידה ויונפק, כך למשל מבטיחים עלות אטרקטיבית לבתי העסק בהשוואה לעלויות הכרוכות באלטרנטיבות הקיימות. תשתית הציבורית של מטבע הדיגיטלי של בנק מרכזי עשויה להוביל ליצירת סביבת תשלומים תחרותית יותר, וכזאת שמאופיינת בעמלות נמוכות יותר במיוחד לבתי העסק. בכלכלה שהופכת ליותר ויותר דיגיטלית, תהליכים בייצור ובמכירה של המוצרים והשירותים הופכים לאוטומטיים. תהליכים שנותרים ידניים כגון התשלום בנקודות המכירה ותשלום המיסים לרשויות, מעכבים את הדיגיטציה ואת ההתייעלות של בית העסק. השקל הדיגיטלי עשוי להקל על הדיגיטציה של תהליכים אלו, ובכך לעודד עסקים רבים להשתמש בו.


הגדרת השקל הדיגיטלי כ"הילך חוקי" אינה מחייבת בתי עסק לכבד אותו, אולם תסייע להקנות לו את המעמד שהציבור מקנה למזומן, ובכך תתמוך במכובדות שלו. האפשרות לבצע תשלומים לא מקוונים באמצעות השקל הדיגיטלי עשויות תתמוך גם היא במכובדות מכיוון שהיא תאפשר שימוש בו בכל מצב, בדומה למזומן, ותגביר את האמינות של המערכת. בנוסף, במידה והמטבעות הדיגיטליים של הבנקים המרכזיים יוכחו ככאלו אשר עשויים להוזיל את הליכי העברות התשלומים בין מדינות, הדבר עשוי להוות תמריץ משמעותי לאימוץ של השקל הדיגיטלי.








פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה זה DAO- מענה לקול קורא של משרד המשפטים

ממש לפני פריצת מלחמת חרבות ברזל, הגשנו למשרד המשפטים את עמדתינו בנושא דאו. אנחנו מצרפים כאן את העמדה המלאה שלנו, שמסבירה איך אנחנו רואים DAO, ואיך, בעינינו, צריך לתפוס אותו. כאשר מבקשים להגדיר את המוש

bottom of page