top of page

התייחסות פורום חברות הקריפטו לקול הקורא של רשות שוק ההון בנוגע ל-Crypto ATMs

  • תמונת הסופר/ת: להב אבו
    להב אבו
  • 5 במאי
  • זמן קריאה 3 דקות

לאחרונה פרסמה רשות שוק ההון קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנושא מתן שירותים במטבעות וירטואליים באמצעות מכשירים אוטומטיים (Crypto ATMs). מדובר בצעד נוסף במסגרת ניסיונות ההסדרה של תחום השירותים הפיננסיים מבוססי קריפטו בישראל – תחום אשר מתפתח במהירות, אך מתמודד עם אתגרים רגולטוריים ניכרים.


סניף Bitcoin Change | קרדיט: אורון ב.
סניף Bitcoin Change | קרדיט: אורון ב.


פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין וה-Web3, שבו חברים גם ספקי שירותים בתחום (VASPs), רואה חשיבות רבה בהשתתפות פעילה בעיצוב המדיניות. לאור זאת, גיבש הפורום את עמדתו הרשמית והעביר אותה לרשות שוק ההון. להלן נוסח התגובה המלא:


1. אנו מתכבדים לפנות אליכם במענה לקול הקורא שבנדון ומודים לכם על ההזדמנות להגיש עמדה. נציין כי בפורום חברים בין היתר ספקי שירותים אשר מספקים כיום שירותים "כספומט".


2. החדשנות הטכנולוגית אמנם חשובה, אך חשוב לדעתנו גם לזכור שהשירות אינו באמת שונה במהותו משירותים אחרים שזמינים מזה שנים רבות לציבור. שירותים דומים שמסופקים מזה שנים רבות כוללים המרת מטבע במזומן והנפקת כרטיסי חיוב טעונים (ובעבר גם הנפקת המחאות נוסעים). נדמה שלעתים הכותרת "קריפטו" והחדשנות הטכנולוגית (שאין לכחד כמובן שקיימת בתחום שלנו) מובילה לחששות מופרזים – לכל הפחות בהשוואה לשירותים דומים כאמור שמתנהלים במשק מזה שנים.


3. איננו סבורים לפיכך, בכל הכבוד, שצריכה להיות הגבלה על הסכום שיותר ללקוח להמיר ממזומן לקריפטו או להיפך. בדיוק כפי שאין הגבלה על הסכומים שניתן להמיר במזומן וגם לא על מספר הכרטיסים הנטענים שיכול אדם לרכוש בבנק הדואר.


4. כמובן שכל פעולה צריכה להיות כפופה להליך ראוי של היכרות עם הלקוח, לזהות סיכונים ודגלים אדומים, ובמקרה הצורך יש כמובן לנקוט צעדים של הימנעות מאספקת השירות ודיווחים לרשות. אך מניעה קטגורית, גורפת, מאספקת שירות – לא צריכה להיות לשיטתנו.


5. חשוב גם לזכור בהקשר זה, שחוסר אפשרות גורף לקבל שירות מחברות מורשות ומסודרות, עלול להוביל לתוצאה הקשה של דחיקת הציבור למציאת "פתרונות" מסוכנים, אצל גורמים שאינם מחזיקים ברישיונות, אינם נוקטים כל צעדים שהם למניעת הלבנת הון, וכמובן שאינם מגישים דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון.


6. ככל שתיקבע מגבלה, וגם אם המגבלה היומית תעמוד אכן על 5,000 ₪ ללקוח, אין בכל הכבוד מקום כלל ועיקר להגבלה של 60,000 ₪ בשנה. הגבלה לסך כזה, משמעותה היא הרי שהלקוח אינו מוגבל ל- 5,000 ₪ ביום אלא ל- 5,000 בחודש; זהו אינו שירות בהיקף מסחרי של ממש. מגבלה שנתית צריכה לעמוד על לפחות 500 אלף ₪ בשנה. נדגיש: האמור אינו גורע מעמדתנו לפיה אין מקום לאיסור גורף כלל, כפי שבשירותים אחרים אין מגבלות שכאלה.


7. לעניין ההתייחסות ל"הפקדה" רק "לארנק פרטי מזוהה של הלקוח" – הכוונה אינה ברורה. ארנק קריפטו אינו "מזוהה" מטבעו. נותן השירות יכול לברר עם הלקוח במסגרת תהליך הכר את הלקוח, ותו לאו. איננו סבורים שיש צורך או מקום להגבלה כלשהי מעבר לבירור במסגרת ההיכרות עם הלקוח; בסופו של דבר מטרת השירות היא לאפשר ללקוח להמיר מזומן לקריפטו, שאותו מחזיק הלקוח בארנק שהוא מנהל, ויש לשמור על היכולת של חברות מורשות ומסודרות לספק שירות כזה לציבור.


8. לעניין ניהול סיכוני פריסה גיאוגרפית – ככלל, פתיחת סניפים מלווה בהודעה לרשות כנדרש, וכמובן שבעל הרישיון צריך להבטיח את יכולתו לספק שירות כדין בכל סניף וסניף. לא ברור לכן האם יש כוונה לדבר-מה נוסף.


9. לעניין דיווח לרשויות המס – לא ברור למה הכוונה ב"העמדת תשתית". בכל הכבוד נציין, ששירותים פיננסיים רבים ומגוונים מסופקים כמובן לציבור מבלי שספק השירותים נדרש להעמיד "תשתית מיוחדת" לעניין רשויות המס, וזאת למרות חבות משמעותית שיכולה להיווצר. איננו רואים כל סיבה להטיל נטל מיוחד דווקא על השירות שנדון בקול הקורא. נבקש שככל שיש כוונות קונקרטיות ל"תשתית" שאותה יהיה צורך להעמיד, תאפשרו לנו להתייחס באופן קונקרטי יותר.


סיכום ומבט קדימה

אנו מברכים על נכונותה של רשות שוק ההון להקשיב לעמדות הגורמים הפעילים בשוק, ומאמינים כי שיח פתוח, שקול ומקצועי הוא הבסיס להסדרה מאוזנת – כזו שתאפשר חדשנות טכנולוגית וצרכנית, תוך שמירה על כללי מניעת סיכונים והגנה על הציבור.

פורום חברות הקריפטו ימשיך ללוות את תהליך ההסדרה מקרוב, לשתף פעולה עם הרגולטורים, ולהבטיח שמדיניות הפיקוח בישראל תעודד פעילות אחראית, תחרותית ובעלת ערך אמיתי לכלכלה המקומית.



קובץ התגובה כפי שנשלח לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון:



Comments


bottom of page