top of page

בינה מלאכותית ובלוקצ'יין, השילוב המנצח

חברת "ספנה" פיתחה מנועי חיפוש לאפליקציות ורשתות חברתיות מבוזרות ויישומים, שמסייעים להוכיח את אמינות המידע ושלמות הנתונים.

יואל צפריר, בשיתוף ICBW3


מימין: דיוויד קיז ודניאל קיז | צילום: יעל צור

"יכולות החיפוש בבלוקצ'יין כרגע לא מפותחות בהשוואה לתחומים אחרים, ואנחנו רוצים לשנות זאת. לאור ההזדמנויות האדירות שנוצרו בעקבות התעוררות ה-ChatGPT ומודלי השפה הגדולים, החלטנו להשיק שירות, שמטרתו לבנות ולהוציא לפועל במהירות מוצרי טכנולוגיה, שיודעים למנף את הבינה המלאכותית בצורה מיטבית ב-Web 3.0 וברשת כולה". כך אומרים האחים דניאל קיז ודיוויד קיז, שהקימו לפני כשנתיים את חברת "ספנה" (Sepana) עם חזון לבנות תשתית חיפוש לבלוקצ'יין ו-Web 3.0.


החברה פועלת כיום מהמטה שלה בתל-אביב ומונה צוות של 18 אנשים בכל רחבי העולם. "הצוות שלנו מורכב מ- PhDs ומומחים של בינה מלאכותית (AI וNLP), קריפטוגרפיה, בלוקצ'יין וזירו-נולדג' (Zero Knowledge). אנחנו גאים בהיותנו רב-תחומיים וביכולת שלנו לפתור אתגרים ובעיות מורכבות בתחומים שונים", מציינים האחים קיז, שגייסו עד כה כ-12 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ובהן פיטנגו, קוליידר, HackVC,Protocol Labs,Balaji Srinivasan וכן מאנג'לים.


"לקוחותינו הם פרויקטים של פיתוח אפקליציות מבוזרות (dapps) ופרוטוקולים, שרוצים שיפור דרסטי ומשמעותי בחוויית החיפוש שלהם. בהתחלה התמקדנו בעיקר ברשתות חברתיות ואפליקציות מבוזרות, כמו: DeSo, Mirror and Lens, ולאחר מכן הרחבנו את העשייה שלנו גם לתחום הכלכלה המבוזרת (DeFi) ו-NFT", הם מספרים. "אנחנו גאים לומר שהרצנו מיליוני שאילתות חיפוש על גבי כמה בלוקצ'יינים מרכזיים. בנינו את מנועי החיפוש המובילים של אפליקציות ורשתות חברתיות מבוזרות. בנוסף, ספנה היא חלוצה בפיתוח יישומים שמספקים הוכחות לתחום הזירו נולדג' ומסייעים לאבטח ולהוכיח את האמינות ושלמות הנתונים והמידע".


לדבריהם, ChatGPT ומודלי השפה הגדולים שינו לחלוטין את חוקי המשחק. "יש דרישה להתחדשות מהירה מתמיד בתחום תשתיות המידע וצורך לעשות התאמות לציפיות החדשות של המשתמשים", הם מדגישים. "באופן כללי, מאגרי המידע ותחום החיפוש משתנים בתצורה שלהם - משליפת מידע לאינטראקטיביות, ממשיכה לדחיפה. למעשה, המשתמשים מצפים להיות באינטראקציה עם המידע, לחוות, להעצים ולהעשיר אותו ולא רק לראותו באופן פאסיבי".


איך אתם רואים את עתיד התחום שבו אתם פועלים?

"אנחנו מאמינים שזה רגע מיוחד וייחודי בהיסטוריה. בעולם שלאחר עידן ה-GPT, ערוצי המידע יוצפו במידע מפוברק, ה'מידע הגנרטיבי', שייווצר על-ידי מכונה ולא על-ידי בני האדם. צפוי 'גל צונאמי של מידע מזויף', עד כדי כך שיהיה בלתי אפשרי להבדיל איזה מידע הוא מזויף ואיזה מידע הוא אמיתי. למשל, כיצד חברות הביטוח יידעו שהלקוח סיפק תמונה אמיתית של התאונה ולא מפוברקת על-ידי Midjourney? או איך חברות התעופה יידעו שהלקוח, שמדבר בצד השני של הקו, הוא אכן אדם אמיתי ולא קול שנוצר על-ידי Eleven Labs? אנחנו מאמינים שיהיה צורך במערכות חדשות של הוכחות קריפטוגרפיות כדי לעזור בווידוא אמינות המידע. אנחנו רואים בזה רגע של הזדמנות חסרת תקדים. מי שישגשג בעידן החדש הזה יהיו אלה שיאמצו במהירות את תחום הבלוקצ'יין והבינה המלאכותית".










bottom of page