top of page

הטכנולוגיה שמגלה את מקור הכסף

חברת האנליזה האמריקאית Chainalyasis מאפשרת לגופים פיננסיים וגופי אכיפת חוק לזהות את מקור הכסף בכל העברה כספית בבלוקצ'יין ולהפחית סיכונים. אודליה בן שמעון, מנהלת מחלקת לקוחות פרטיים ב-Chainalysis ישראל, מספרת על האתגר בהתאמת המוצר לסקטורים השונים במגזר העסקי

רות נוי, בשיתוף ICBW3


אודליה בן שמעון
אודליה בן שמעון | צילום: פרטי

העסקאות הנרשמות בבלוקצ'יין חשופות לכולם, אך קשה לאדם מן השורה להבין מהרישומים במה בדיוק מדובר. "המידע שמופיע בבלוקצ'יין פתוח וזמין לכולם, אלא שכל מה שרואים זו שורה של 24 מילים ואותיות", מסבירה אודליה בן שמעון, מנהלת המגזר הפרטי בחברת Chainalysis ישראל. Chainalysis, שנוסדה ב-2014, היא חברת אנליזה אמריקאית העוסקת בניתוח פעולות בבלוקצ'יין. היא מעסיקה 950 עובדים ברחבי העולם ומתמחה בהנגשת הדאטה בבלוקצ'יין לטובת גופים פיננסיים וגופי אכיפת החוק.


"צ'יינלסיס (Chainalysis) מאפשרת לזהות את מקור הכסף בכל העברה ולגלות אם הוא צבוע בצבעים לא חוקיים, או שמקורו במימון טרור", מסבירה בן שמעון. "אנו מספקים דאטה, תוכנה, שירותים ומחקרים לממשלות, בורסות, גופים פיננסיים וחברות סייבר ביותר מ-70 מדינות. הדאטה שלנו משמשת לחקירות, לעמידה ברגולציה ולמידע עסקי המסייע לפיצוח תיקים פליליים משמעותיים ומשפר את הנגישות לקריפטו בקרב לקוחות".


מה היתרון בשימוש במערכות של Chainalysis?

"המערכת שלנו מקטלגת פעילויות לפי ישויות", משיבה בן שמעון, "כל ארנק משויך לקטגוריה ואנו מזהים את הכתובות של הארנקים השונים. כשלקוח שהשקיע בביטקוין נכנס לבנק ורוצה להפוך את הכסף שלו למזומן, הוא נדרש לספק חוות דעת מומחה ממשרדי רואי חשבון גדולים בישראל, שהיא מעין אסמכתא שהכסף לא נגוע בפעילות פלילית. הרגולציה הקיימת היום בישראל דורשת מהבנקים לא לסרב לכסף שמקורו דיגיטלי ללא נימוק, ולאמץ כלי שיפחית את הסיכון לכך שהמקור שלו אינו חוקי. וכך, הדו"חות שהלקוחות השונים נדרשים להציג בעצם נשענים על הטכנולוגיה של Chainalysis, שמציגה במדויק את המסלול שהכסף עשה. המוצר שלנו מצמצם סיכון והופך אותו למדיד. גם בנקים בישראל נעזרים בנו, לצד חברות השקעות וחברות קריפטו שמקבלות תשלומים במטבעות דיגיטליים".


עד כמה תחום הקריפטו דומיננטי בישראל?

"ממרץ 2022 עד מרץ 2023 נכנסו לישראל מעל עשרה מיליארד דולר בקריפטו, וישראל ממוקמת כיום במקום השמיני מבין המדינות המובילות בקריפטו באזור המזרח התיכון ואפריקה. זהו תחום מתפתח מאוד בישראל ולפי דו"ח של חברת KPMG, תעשיית הקריפטו בישראל מונה מעל 3,700 עובדים עם היקף גיוסים של 3.85 מיליארד דולר בעשור האחרון. התעשייה הישראלית מחולקת למספר תחומי פעילות כגון מסחר, פיתוח בלוקצ'יין, ארנקים, ניהול סיכונים ועוד. המטרה שלנו היא שאנשים יבינו שאפשר לתת אמון בבלוקצ'יין".


בן שמעון ניהלה לקוחות במגזר הפיננסי במיקרוסופט ישראל, כשהגיעה ההצעה מ-Chainalysis. היא חשבה שזו הזדמנות טובה להיכנס לעולם חדש ומלא פוטנציאל. "זוהי שפה חדשה לחלוטין והאתגר בעבודתי הוא להתאים את הפתרונות של Chainalysis לכל מגזר לפי צרכיו הייחודיים: ביטוח, בנקים, חברות אבטחת מידע, חברות השקעות, חברות פיימנט (payment) ועוד".


עד כמה נשים פעילות בתעשיית הקריפטו בישראל?

"אין הרבה נשים בתעשיית הקריפטו בארץ. ב-Chinalysis העולמית יש נשים בתפקידים בכירים והייתי רוצה לראות כאן יותר נשים פעילות בתחום".











bottom of page