top of page

המטרה - להנגיש את טכנולוגיית הנכסים הדיגיטליים לארגונים

מהעברת תשלומים גלובליים, דרך הנפקת מטבעות וני"ע דיגיטליים ועד ניהול מועדוני לקוחות. באמצעות הפלטפורמה הטכנולוגית שלה מסייעת חברת Fireblocks לארגונים גדולים לפתח אפליקציות שונות מעל הבלוקצ'יין ולנהל בצורה בטוחה את הנכסים הדיגיטליים שלהם

אסף לבנון, בשיתוף ICBW3


פבל ברנגולץ, מיכאל שאולוב ועידן עפרת
מימין: פבל ברנגולץ, מיכאל שאולוב ועידן עפרת | צילום: פיירבלוקס

"טכנולוגיית הבלוקצ'יין עדיין לא הגיעה לאימוץ רחב ומרבית האנשים בעולם לא נהנים ממנה כיום. אנחנו מרגישים שיש לנו את ההזדמנות ואת היכולת להנגיש את הטכנולוגיה הזאת ושכבר בשנים הקרובות יהיו מאות מיליוני אנשים בעולם שישתמשו בבלוקצ'יין - בידיעה או שלא. הם יבצעו פעולות שייתכן שאפילו לא ידעו שעוברות על פלטפורמה של בלוקצ'יין". את הדברים האלו אומר עידן עפרת, המייסד וסמנכ"ל המוצר של חברת Fireblocks, פלטפורמה לניהול נכסים דיגיטליים ופיתוח שימושים שונים על גבי הבלוקצ׳יין.


עפרת ושותפיו בהנהלת החברה, מיכאל שאולוב (מנכ"ל ומייסד—שותף) ופבל ברנגולץ (סמנכ"ל טכנולוגיות—שותף), מגיעים מתחום אבטחת הסייבר, עם ניסיון רב ואפילו אקזיטים בתחום. את Fireblocks הם הקימו ב-2018, במקור כדי לפתור את בעיית האבטחה שהייתה קיימת ("ואף עדיין קיימת", מדגיש עפרת) בכל הקשור לפעילות בלוקצ'יין. "המטרה שלנו היא להנגיש את טכנולוגיית הנכסים הדיגיטליים לארגונים, שרוצים להעביר את הפעילות שלהם לבלוקצ'יין ולספק להם סביבה בטוחה ונוחה לעבוד בה", הוא מנסח את חזון החברה.


כיצד אתם עושים זאת?


"אנו מספקים פתרונות לכל סוגי הארגונים ומאפשרים להם לבנות שירותים הקשורים לנכסים דיגיטליים מעל הבלוקצ'יין, ו/או להשתמש במערכת שנותנת להם דרך לנהל בצורה בטוחה את הנכסים הדיגיטליים שהם מחזיקים. בשנים הראשונות, רוב הלקוחות שלנו באו מעולמות הקריפטו, כמו למשל בורסות קריפטו שבנו על גבי הפלטפורמה שלנו את השירות שלהן וכך התאפשר להן לספק טכנולוגיות ארנק על גבי טכנולוגיית ה-Multi-party Computation) MPC) שפיתחנו. כנ"ל עם קרנות גידור, גופי מסחר קריפטו ופלטפורמות הלוואות. זה היה עיקר העיסוק שלנו במשך כשנתיים וחצי, עם דגש על השוק האמריקאי. בשנתיים האחרונות קיבלנו החלטה לגוון את פעילותנו ולהרחיב את ההגדרה מ'קריפטו' ל'נכסים דיגיטליים', כך שהיום אנו מאפשרים ללקוחות לנהל פעילות ולבצע שימושים שונים מעל הבלוקצ'יין, ולנצל את מלוא הפוטנציאל של הטכנולוגיה, מחוזים חכמים ועד הצפנה להגנה על פרטיות המידע".


דוגמה אחת לשימוש כזה היא תשלומים. Fireblocks מאפשרת העברת תשלומים גלובליים מעל הבלוקצ'יין ומשמשת פלטפורמה לחברות תשלומים גדולים ובולטים דוגמת Worldpay ו-Checkout.com. "יעיל יותר לשלם דרך בלוקצ'יין", מבהיר עפרת. "בניגוד למערכת הבנקאית הרגילה, בלוקצ'יין פועל 24/7 והכסף עובר מיידית. הפרוטוקולים השונים, אפילו Etheruem, מאפשרים לראות בזמן אמת איפה הכסף נמצא בכל נקודת זמן, את מלוא עלות ההעברה שלו ממקום למקום והזמנים הצפויים להגעה. לעומת זאת, העברה מחשבון לחשבון בצורה הסטנדרטית בין בנקים במקומות שונים בעולם יכולה לקחת גם חמישה ימים, אם נופלים על סופי שבוע וחגים. לכן, אנו מאמינים שתשלומים בבלוקצ'יין יהיו מהדברים המשמעותיים ביותר בתחום בשנים הקרובות".


מעין אינטרנט פיננסי

תחום נוסף הוא העברת ניירות ערך לבלוקצ'יין, שם עובדת החברה עם גופים בנקאיים המעוניינים להשתמש בטכנולוגיות הבלוקצ'יין והנכסים הדיגיטליים כדי לייעל את פעילותם בתחום. מדובר בלקוחות כמו: BNY Mellon, BNP Paribas, ANZ Bank, NAB, ABN AMRO, BTG Pactual, SIX Digital Exchange.


"המערכת הבנקאית הרגילה מבוזרת מאוד, לא אחידה ובנויה טלאים על טלאים", מסביר עפרת. "לכן ביצוע פעולות לוקח זמן רב. קיים גם חוסר יעילות מבחינת הציות, שכן עמידה ברגולציות דורשת הרבה מאוד משאבים וחיבור בין מערכות שונות. בלוקצ'יין מאפשר להשתמש במערכת אחידה שכולם עובדים איתה, מעין אינטרנט פיננסי, ואז כבר לא צריך להשקיע משאבים רבים כדי לחבר את כל המערכות ביחד. אנחנו עוזרים לבנקים להיכנס לטכנולוגיות האלה ובמקביל עובדים עימם גם על פרויקטים של הנפקת מטבעות רגילים - בבלוקצ'יין. זה מה שנקרא 'טוקניזציה': לקחת נכס אמיתי ולשים אותו על הבלוקצ'יין כך שיהיה אפשר לסחור בו שם".


כדוגמה מצביע עפרת על פרויקט של החברה עם בנקים באוסטרליה, שמנפיקים את הדולר האוסטרלי בבלוקצ'יין - מה שמאפשר העברות בזמן אמת למקומות אחרים. לחברה מעל ל-50 פרויקטים דומים עם בנקים אחרים בעולם והיא רואה את נושא העברת נכסים סחירים-פיננסיים כפעילות מרכזית שלה. כיוון נוסף עליו התבייתה Fireblocks הוא ה-Web 3.0, שמאפשר שימוש בבלוקצ'יין על-ידי חברות צרכניות ומותגי צריכה. "אנו מבצעים כל מיני פעילויות עם מותגים מובילים בעולם, במטרה לייצג מוצר אמיתי או דיגיטלי ולאפשר לבעלים שלו לסחור בו", מספר עפרת.


מתבקש להמחיש זאת.

"חשוב למשל על נקודות נאמנות של מועדוני לקוחות. אחת הבעיות בתחום היא שכשאתה מקבל נקודות מחברת תעופה, או ממפעיל סלולרי, ורוצה לממש אותן - ספק השירות צריך להתחבר למערכת Point of Sale שמאפשרת לו להמיר את הנקודות. כשרוצים לעשות את זה בצורה יותר גלובלית - החיבור כבר קשה. בעזרת טכנולוגיית בלוקצ'יין ניתן להתחבר כפי שמתחברים לאינטרנט ולהעביר ערך בקלות. כל 'נקודת נאמנות' היא בעצם טוקן, הנשמר על רשת הבלוקצ׳יין וניתן לקרוא אותו ולבצע איתו פעולות. כל גוף עם גישה לטוקן הזה, יוכל לקחת חלק במועדון הלקוחות, ללא קשר למדינה בו הוא נמצא".


הנפקת אג"חים ממשלתיים על הבלוקצ'יין

פיירבלוקס (Fireblocks) היא כיום חברה גלובלית, עם כ-600 עובדים, מתוכם מעל ל-300 עובדים במרכז הפיתוח בישראל. לחברה פעילות רבה במדינות נוספות באסיה ובאירופה והיא נמצאת בצמיחה משמעותית, עם מעל ל-1,800 לקוחות בעולם והכנסות שנתיות של מעל למאה מיליון דולר. עד היום גייסה החברה מעל למיליארד דולר והגיוס האחרון שלה נערך לפי שווי של שמונה מיליארד דולר. מדובר, למעשה בשחקנית המובילה בתחומה, הן במספר הלקוחות, הן במספר הנכסים הנתמכים והן בסכום הכסף שעובר דרכה. "אנחנו מספר אחת בעולם באספקת תשתיות לטכנולוגיית בלוקצ'יין ונכסים דיגיטליים ואחד היוניקורנים הגדולים בישראל", מדגיש עפרת. "עד היום עברו בפלטפורמה של Fireblocks מעל לארבעה טריליון דולר בנכסים דיגיטליים. לצורך השוואה, הפלטפורמה שלנו מעבדת בחודש נפח העברות שeBay מעבדת בשנה".


הנפקת אג"חים ממשלתיים על הבלוקצ'יין

"יש לנו פרויקטים שונים עם שורה של לקוחות מקומיים. עם הבורסה ומשרד האוצר, למשל, אנו מפעילים את 'פרויקט עדן' להנפקת אג"חים על הבלוקצ'יין. כל מי שמחובר לבלוקצ'יין יכול להחזיק את הנכסים האלה ולהעביר אותם מהר מצד אחד לשני, ממש כמו שמעבירים קובץ. כך המסחר הופך ליותר יעיל וגלובלי. הבורסה הנפיקה על הבלוקצ'יין אג"חים ממשלתיים של האוצר וכל משקיע יכול לסחור ביניהם, תוך שימוש בטכנולוגיית חוזים חכמים, המאפשרת ביצוע המרה בזמן אמת. אם עד היום נדרש שיהיה מתווך באמצע, גוף נאמן שיחזיק את הכסף, טכנולוגיית החוזים החכמים מייתרת את המתווך הזה. הבלוקצ'יין הוא זה שעושה את ההמרה ביניהם וחוסך את התיווך היקר. אנחנו גם מקווים להיות מעורבים בצורה פעילה בפרויקט השקל הדיגיטלי של בנק ישראל. לישראל יש מקום מכובד על בימת הטכנולוגיה העולמית ואנחנו מאמינים כי הכישרון בארץ יכול להשפיע רבות על התפתחות התחום".



 





bottom of page