top of page

להנגיש פתרונות תשלומים מתקדמים לעסקים קטנים ובינוניים

רשת התשלומים המבוזרת של פיוז לאבס מבטיחה לחולל מהפכה בהעברת תשלומים ובונה תשתית שתאפשר להנגיש את טכנולוגיית הבלוקצ'יין לעסקים קטנים. "מציעים לעסקים חלופת תשלומים בטוחה בממשק מוכר ופשוט עם שקיפות והוזלת עלויות. עתיד הכסף הוא דיגיטלי והעסקים מבינים זאת", אומר המייסד מרק סמרגון

יואל צפריר, בשיתוף ICBW3


מרק סמרגון
מרק סמרגון | צילום: יעל צור

מרק סמרגון שייסד לפני כ-4 שנים את פיוז לאבס, הינו יזם סדרתי שהקים את החברה הראשונה שלו כבר בגיל 14. החברה, שעסקה בסחר אלקטרוני, עדיין קיימת ומאז הקים סמרגון עוד מיזמים שפעלו במרחב הטכנולוגי המבטיח של אמצעי תשלום, טכנולוגיות מטבע, בדגש על ביטקוין, וארנקים אלקטרוניים. הוא גם היה ממייסדי הסטארט-אפ הישראלי Colu, שהפעיל אפליקציית ארנק דיגיטלי. את המיזם הנוכחי שלו, חברת פיוז לאבס (Fuse Labs), שעוסקת בפיתוח פלטפורמת תשלומים חדשנית מבוססת בלוקצ'יין, הוא הקים ב-2019 עם חזון שאפתני לבסס רשת תשלומים דיגיטלית שהיא הכי קרובה למזומן.


"הקמנו רשת תשלומים לעסקים מבוססת חוזים חכמים, שמקטינה עלויות סליקה ומסירה חסמי כניסה", מספר סמרגון. "הרשת לא יודעת גבולות, נגישה לכל משתמש בעולם ומתופעלת על-ידי שותפים, שמתחזקים ובונים אותה ומוסיפים עליה שירותים. מדובר בבלוקצ'יין הראשון שיצא מישראל ובשירות פתוח, אוטומטי לחלוטין, שמטרתו להנגיש את עולם התשלומים בבלוקצ'יין למשתמשים רגילים ועסקיים, תוך כדי יצירת חלופה הן לכסף המזומן - שעובר מן העולם - והן לחברות כרטיסי האשראי והסליקה, שעוד עושות שימוש בכרטיסי פלסטיק.


"העמלות שלנו נמוכות מאוד עד זניחות ובלתי תלויות בגובה העסקה", הוא מוסיף. "למעשה, העמלה היא עבור העברת account to account) a2a) אשר משולמת בטוקן פיוז".


חלופת תשלומים בטוחה בממשק מוכר ופשוט


לדברי סמרגון, פיוז מספקת אלטרנטיבת תשלומים זולה, מהירה ומאובטחת לעסקים. חלופה זו נדרשת על רקע שיטות התשלומים המבוססות על תשתית ישנה (legacy infrastructure). "חברות האשראי הגדולות מפעילות טכנולוגיות מיושנות משנות ה-60' של המאה הקודמת. הן לא נגישות ומאובטחות לתשלומים און—ליין ואין להן תשובות אמיתיות למציאות הדיגיטלית החדשה", הוא קובע. "מה עושות חברות האשראי הגדולות למעשה? הן גובות עמלה של מספר אחוזים מהעסקים על ניהול סיכונים. באמצעי התשלום הללו גם אין אפשרות לבצע תשלומים קטנים (micropayments), קרי פחות מ-30 דולר סנט. הטכנולוגיות המתקדמות כיום, כמו זו שלנו, מנגישות את יתרונות הסליקה הזולה, רמת האבטחה הגבוהה והאפשרות לקבל מיקרו-תשלומים לעסקים קטנים ובינוניים, באמצעות פתרון מובייל פשוט, מוכר ונגיש, המגובה בתשתית Backend אמינה ואיתנה.


"זו מהפכה בעולם התשלומים - היום כשאתה מעביר כסף אתה צריך לעבור דרך מתווכים, אתה צריך לקבל אשראי מהבנק וכל אחד גוזר את הקופון שלו מתהליך החיתום", הוא מוסיף. "גם חברות הפינטק כמו סטרייפ צריכות לעבור דרך חברות כרטיס האשראי. אנחנו משנים את זה ומציעים לעסקים חלופת תשלומים בטוחה בממשק מוכר ופשוט. אנחנו מציעים שקיפות והוזלת עלויות. העתיד טמון בדיגיטליות והעסקים מבינים זאת".


פיתוח מודלים עסקיים חדשים

פיוז לאבס פועלת ממרכז המחקר והפיתוח שלה בתל-אביב ומעסיקה כיום כ-30 עובדים. החברה גייסה כבר הון ראשוני ובחצי השנה הקרובה היא מתכננת גיוס נוסף נרחב בהיקף משמעותי. החברה גם מתכננת גיוס נוסף של כוח אדם. "למרות שאנחנו פלטפורמה שנשענת על ביזור, התעקשנו על קיום משרד פיזי בתל-אביב", מדגיש סמרגון. "מוקד הידע שלנו הוא כאן. ישראל היא גם אומה טכנולוגית, אבל גם מעצמה של B2B ואנחנו רוצים למנף את העוצמות הללו".


הקורא לא יתקשה להבין, כי מרק סמרגון הוא חסיד גדול של טכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים הנשענים עליה. הוא מאמין כי האקו-סיסטם שנוצר סביבה יכול להשפיע לטובה על פיתוח מודלים עסקיים חדשים. אלה יביאו בשורה למגזר העסקי, שסובל כיום מהיעדר תחרות בתחום הפיננסי. עם זאת, הוא מודה כי מי שמתעניין בקריפטו הם בעיקר המשקיעים, טכנולוגיים ומוסדיים, והציבור הרחב עדיין לא שם.


"ה-Web 3.0 לא יתרחש בן לילה", הוא אומר. "הוא עדיין לא זמין למשתמשי הקצה הפוטנציאליים ו'הזנב הארוך' של המשתמשים עדיין לא התגלה. יש עקומת למידה הכרחית, אבל ממש כמו האינטרנט זה יתפוס ובגדול. כרגע יש בערך כ-30 מיליון בני אדם בעולם, שמבצעים אינטראקציה על בסיס הבלוקצ'יין, והמטרה שלנו, של כל השחקנים בתחום, היא להביא את המיליארדים".


תשתית לעסקים בעולם


את ההצלחות שלה קוצרת כיום פיוז בעיקר במדינות דרום מזרח-אסיה ואפריקה. במדינות הללו יש צמא גדול לשירותים פיננסיים דיגיטליים, הרגולציה מתקדמת מאוד ונותנת דחיפה לנותני שירותים. "השאיפה של מדינות רבות באזורים אלה היא לעבור לעולם ללא מזומן, הן עבור האוכלוסייה המקומית והן עבור התיירים הרבים שפוקדים אזורים אלה", מסביר סמרגון. "בתאילנד למשל, השירותים שלנו זוכים להיענות מדהימה. הבורסה השנייה במדינה, שהיא בורסת קריפטו ברמה גבוהה, פועלת לבנות על גבי הרשת שלנו אמצעי תשלום למקומיים ותיירים".


בכלל, המדינות השונות באזור, מספר סמרגון, שואפות להקים רשת דיגיטלית אזורית עם אפליקציה משותפת. "בכל המדינות הללו רוב האזרחים מחזיקים במובייל והשימוש בכרטיסי אשראי לא נפוץ. לעומת זאת, בכל הקשור לאמצעי תשלום דיגיטליים הן מאוד מתקדמות טכנולוגית ורוצות לבצע את קפיצת המדרגה אל העתיד".


אך לא רק מדינות מתפתחות מגלות עניין בפלטפורמה של פיוז. הטכנולוגיה של פיוז משמשת תשתית לעסקים ברחבי ארה"ב, אירופה ואנגליה. כך למשל, סטארט-אפ העובד בארגז החול הרגולטורי (FCA Regulatory Sandbox) משתמש בטכנולוגיה של פיוז על מנת לקדם כלכלה עירונית מקומית בליברפול. באירופה, התשתית של פיוז אפשרה גיוס תרומות עבור עמותות וקידום פרוייקטים חברתיים.


אילו עוד שימושים אתם יודעים להציע?

"למשל, סטארט-אפ ישראלי בשם ChromePay, שמייסדיו הם בוגרי ה-Pears Program הישראלית, עושה שימוש בטכנולוגיה שלנו על מנת להנגיש שירותים פיננסים לחקלאים באתיופיה, שמתקשים לקבל שירותים לאור מחסור בתעודות מזהות. הפתרון שלהם בונה זהות דיגיטלית-מבוזרת, ביומטרית, שאינה ניתנת להעברה או זיוף ומהווה מזהה חד-חד ערכי של האדם. כך החקלאים מקבלים גישה לשירותים פיננסים מנותני שירותים מרושיינים. עם החזר ההלוואה הם בונים דירוג אשראי ומקבלים גישה לשירותים נוספים.


"דוגמה אחרת היא של הקמת מועדני לקוחות. כל עסק יכול תוך עשר דקות להקים מועדון לקוחות, מותאם אישית, לכל מוצר או שירות, ולהציע הטבות, תוך הוזלת עלויות משמעותית. הוא גם יכול לתת גישה לארנקים דיגיטליים, לבצע מיקרו-תשלומים, לקנות ולמכור. שימושיות אין-סופית שמותגים בינלאומיים משקיעים בה מיליונים. אנחנו ממוקדים היום בבניית תשתית מקיפה עבור תשלומים לבתי עסק. המטרה היא לייצר דמוקרטיזציה של אמצעי תשלום, שתעבוד לטובת עסקים קטנים ובינוניים, שבניגוד למותגים גדולים כמו Starbucks, לא זכו להרוויח מן היתרונות של תשלומים מבוזרים, משום שאלה לא היו נגישים עבורם בפועל. פיוז קמה כדי לפתור את זה".


מה צופן לנו העתיד?

"טכנולוגיית הבלוקצ'יין הולכת ותופסת מקום בוורטיקלים שונים: משחקים, אופנה, ספורט, אומנות ומותגים לאלפיון העליון, כמו לואי ויטון ועוד. אני מאמין שככל שהיא תבשיל היא תשתלב במערכת הפיננסית המסורתית, כי המערכות הקיימות מתקשות לספק חוויית משתמש טובה ועם מערכות כמו שלנו אפשר להציע שירותים דמויי בנק, להעביר במהירות כסף בין מדינות, לחסוך עמלות, להציע ארנק דיגיטלי ואפליקציות השקעות. יש היום יותר שחקנים ונותני שירותים וזה מייצר תחרות. והכי חשוב - זה העתיד".







bottom of page