top of page

פרטיות והוכחה - בלי לחשוף את המידע עצמו

חברת QEDIT מאבטחת העברות נכסים דיגיטליים על רשתות מבוזרות (בלוקצ'יין), ומונעת זליגה של מידע פרטי. החברה מובילה את אימוץ טכנולוגיית הפרטיות המתקדמת zero-knowledge proof בעולם ומפתחת יכולות אבטחת תשלום מבוזר.  

דניאל אבן-חן, בשיתוף ICBW3


חברת QEDIT מאבטחת העברות נכסים דיגיטליים על בלוקצ'יין ומונעת זליגה של מידע פרטי. מאז הקמתה ב-2016, החברה מקדמת טכנולוגיה מתקדמת הנקראת zero-knowledge proof, ומפתחת אבטחת תשלום מבוזר למטבעות stable-coin, בשיתוף פעולה עם קהילות בלוקצ'יין בין-לאומיות התומכות בפרטיות.


יונתן רואש | צילום: רונן גודלמן

חברת QEDIT מובילה תקינה עולמית בתחום דרך ארגון ZKProof.org. לצד אנשי האקדמיה שגילו ופיתחו את שיטת ההצפנה הזו, ביניהם פרופ' שפי גולדווסר, זוכת פרס טיורינג, הארגון מחבר שותפים בתעשייה, כגון Ethereum Foundation, גוף התקינה האמריקאי NIST ועוד.


זו טכנולוגיה מתקדמת ולכן נדרש בה שימוש אחראי. בהקשר זה יש לזכור כי תנאי חשוב לאימוץ פרטיות בהעברות כספים הוא מאזן בין פרטיות המידע לאכיפה. לכן, החברה מפתחת פתרונות פרטיות מידע ולצד זה פתרונות לעמידה בתנאי הרגולטורים, למעקב אחר העברות כספים כאשר רשויות החוק דורשות זאת.


במרץ 2022, ביחד עם רשות ניירות ערך ובשיתוף משרד האוצר, החברה הפיקה האקתון בנושא בלוקצ'יין לנכסים דיגיטליים. בעקבות ההאקתון הבורסה לניירות ערך ומשרד האוצר השיקו הנפקה ראשונה של אג"ח ממשלתי על גבי בלוקצ'יין.


את החברה הקים יונתן רואש, שהיה אחד הראשונים בישראל לפעול בתחום הבלוקצ׳יין. בשנת 2013 הוא הקים יחד עם אחיו יובל רואש את חברת Bits of Gold, כיום הגוף המוביל לקריפטו בישראל. "מתוך העבודה הזו, מהר מאוד ראינו שהבנקים מתחילים להתעניין בנכסים דיגיטליים, אך לא יכולים לאמץ את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שבה כל אחד רואה טרנזקציות של אחרים", מספר יונתן רואש. "זה עדיין המצב עם חברות אשראי בין-לאומיות. לכן ב-2016 הקמתי את QEDIT יחד עם פרופ' אביב זוהר, חוקר מוביל במדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים, מחברם של מאמרים ופרסומים רבים באבטחת בלוקצ'יין. כיום QEDIT עובדת בשיתוף פעולה עם חברת Bits of Gold על פרויקטים שיתפרסמו בעתיד הקרוב".


בין לקוחותיה הגדולים של QEDIT אפשר למצוא את Samsung SDS, משרד ההגנה האמריקאי (DARPA) ובנקים גדולים בעולם. החברה פועלת מתל-אביב ומעסיקה כעשרה עובדים בניהולו של פבלו קוגן, מנהל הפיתוח.


על הטכנולוגיה zero-knowledge proof מספר רואש: "טכנולוגיית הפרטיות מאפשרת לנו להוכיח משהו על מידע בלי לחשוף את המידע עצמו. כלומר שאני משלם בחנות המכולת או באון-ליין - המוכר לא צריך לדעת כמה יש לי בעובר ושב. מי שמקבל את המטבע יכול להשתמש בהוכחה הזאת כדי לקבל ולידציה שהמטבע לגיטימי. זה מצוין לתאגידים שרוצים חיסיון מידע, ולאנשים פרטיים שמעוניינים בפרטיות. בסוף, אתה לא רוצה להשאיר מידע לנצח על הבלוקצ'יין. כרגע הטכנולוגיה הזו קיימת רק עם מטבעות ספציפיים ועדיין לא ישימה לכלל הנכסים הדיגיטליים".


מה החזון שמנחה את החברה?

"אנחנו רוצים לאפשר מזומן דיגיטלי, דרך תקינה ועבודה על יכולות אכיפה באיזון עם פרטיות מתקדמת. כך אנחנו גם מייצרים אמון בטכנולוגיה שפיתחנו. המטרה היא לאפשר תשלום במטבע דיגיטלי מגובה במטבע מקומי, אבל עם פרטיות מלאה, תוך ציות לחוקים מקומיים".



 





bottom of page